torsdag 23 oktober 2014

Information åk 4 v.45:

Idag, torsdag har vi varit ute i skogen en sväng. Vi pratade om och tittade på ätliga växter för säsongen. Till exempel kan man ju rosta eller koka ekollon om den vanliga maten tryter. Av mogna enbär kan man göra enbärsdricka eller använda dem torkade till kryddning. Ett moment på dagens program var att tälja en smörkniv som ni får testa till frukosten imorgon. Vi hade allas fingrar med oss tillbaka till skolan, skönt!
Vi värmde också på skolans hemgjorda fruktsoppa och tränade på knopar. Att tänka på till nästa gång vi går ut är att ha ännu varmare kläder på sig. Det var många som frös. Varma fötter och lager på lager när det gäller kläder är bra.

Jag passar på att slå ett slag för läsningen. Jag skulle vilja att alla läser ungefär en halvtimme varje dag under lovet och bokför läsandet i läsloggen som finns i slutet av skoldagboken. Stavning och läsförståelse/läshastighet är något som många behöver utveckla.
På tal om skoldagboken, så kan ni läsa om friluftsdagen och även beskåda ett foto från densamma i den.

Tider för utvecklingssamtal har gått hem med era barn nu innan lovet. Samtalen ligger under vecka 46-47 på sen eftermiddag och kväll.

Klassen ska träffa skolläkaren för undersökning 5/11 eller 19/11.

På fredag vecka 45 är det dags för elevråd igen. Klassråd kommer att hållas i början av veckan.

På måndag efter lunch går vi till kapellet och övar inför adventsfirandet.

Båda idrottslektionerna kommer att hållas inomhus under vecka 45.

Jag påminner om att träningsdagboken ska finnas med på torsdag för insamling av poäng. Fortsätt träna lika bra som förra veckan!

Det är kunskapskontroll på addition och subtraktion på onsdag.

Läxor v.45:

Till tisdag: Sv-läxa. S.46-47 "klassråd" i läsförståelse A. Jobba med samtliga uppgifter och skriv i svenska skrivboken. 

Till onsdag: Ma-läxa. Jobba med repetitionen på s.152-153 i ma-boken. (kunskapskontroll onsdag)

Till torsdag: Teknikläxa. Beskriv en hållfast/stabil konstruktion som du har hemma. Det kan till exempel vara en stol. Rita en skiss av den och försök förklara vad det är i konstruktionen som gör den hållfast/stabil. Beskriv också vilket/vilka material den är tillverkad av. Vilket/vilka användningsområden har din sak. Är den tung/lätt? (Rita och skriv på löspapper som du sen sätter i NO/Teknik-pärmen.)

Till fredag: Eng-läxa. Linda meddelar läxan på måndag. 

Ha en trevlig helg och ni barn även ett skönt lov!